Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση, η Εθνική Πινακοθήκη εγκαινιάζει στις 10 Απριλίου, στις 19.30, στην αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός», μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του.
Ο Παναγιώτης Τέτσης, ζωγράφος, χαράκτης, δάσκαλος, ακαδημαϊκός, ο οποίος είχε διατελέσει Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, υπήρξε κορυφαίος καλλιτέχνης, ο οποίος, με το έργο και τη διδασκαλία του, συνέβαλλε στη διαμόρφωση της ελληνικής μεταπολεμικής ζωγραφικής.
Λούνα Παρκ
Στόχος της έκθεσης είναι όχι μόνο να παρουσιάσει την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη αλλά και να εστιάσει στην ιδιαίτερη «ματιά» με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του.
“Η έκθεση αυτή αποτελεί μια διαφορετική πρόταση παρουσίασης, με πολλές άγνωστες περιοχές. “Συνολικά ο Παναγιώτης Τέτσης δώρισε στον οργανισμό μας 224 έργα, ζωγραφικά, χαρακτικά και σχέδια”, μας είπε η Συραγώ Τσιάρα, προσθέτοντας τη σημαντική συμβολή όσων δάνεισαν στην έκθεση έργα των συλλογών τους.
Η κ. Συραγώ Τσιάρα μπροστά σε ένα από τα αγαπημένα της έργα στην έκθεση
“Έτυχε να βρίσκομαι εδώ και το 1989, όταν είχε γίνει μια άλλη μεγάλη έκθεση του Τέτση”, μας πληροφορεί η επιμελήτρια Έφη Αγαθονίκου. “Δεν ήμουν επιμελήτρια, την είχε στήσει ο Τέτσης μόνος του! Έκανα τον συντονισμό και τότε του είχα προτείνει να τα βάλει με κάποια χρονολογική σειρά, εφόσον ο ρόλος της Πινακοθήκης είναι και εκπαιδευτικός, και ένα παιδί που θα έρθει στην έκθεση πρέπει να καταλάβει πώς ξεκίνησε και πώς συνέχισε ο καλλιτέχνης. Όμως τώρα, δεν ισχύει αυτό. Σκέφτηκα ότι η “Εμμονή του Βλέμματος” δεν θα είναι χρονολογική, ιστορική έκθεση, αλλά όταν θα μπαίνει μέσα ο θεατής θα αισθάνεται τι σημαίνει ζωγραφική και τι σημαίνει Τέτσης”.
Η Αθήνα του Παναγιώτη Τέτση
Πράγματι, η έκθεση σε προτρέπει όχι τόσο να προβληματιστείς και να προσπαθήσεις να αποκρυπτογραφήσεις ποιο εικαστικό ρεύμα αντιπροσωπεύει ο κάθε πίνακας (κάτι που ούτε τον ίδιο τον Τέτση ενδιέφερε στο ελάχιστο), αλλά να αφεθείς στη δίνη της πινελιάς του, είτε η έμπνευσή του ήταν ένα λιμάνι, είτε η απέναντι πολυκατοικία, είτε η Ύδρα και η Σίφνος που αγάπησε, είτε η θάλασσα, τα πεύκα ή κάποιο πρόσωπο. Η ποικιλία των θεμάτων αλλά και των προσεγγίσεων είναι μεγάλη, τα έντονα, θριαμβευτικά χρώματα εναλλάσσονται με τα καθηλωτικά ασπρόμαυρα και η εμπειρία της κατάδυσης στον κόσμο του σπουδαίου καλλιτέχνη είναι μαγευτική.
Η έκθεση “Παναγιώτης Τέτσης- Η Εμμονή του Βλέμματος” θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου 2025.
Μετά την τρικυμία
Στη διάρκεια της παρουσίασης, ήταν αδύνατον να μη γίνει αναφορά στα πρόσφατα γεγονότα που έφεραν την Εθνική Πινακοθήκη στο επίκεντρο διαξιφισμών, αντιπαραθέσων αλλά και ουσιαστικών ηθικών διλημμάτων. “Η επισκεψιμότητα και η ροή όλο αυτό το διάστημα παρέμεινε σταθερή, με ελαφρές ανοδικές τάσεις”, μας πληροφορεί η Συραγώ Τσιάρα. “Αυτό σημαίνει ότι συνεχίζουμε να έχουμε σταθερούς κοινωνικούς και πολιτιστικούς δεσμούς με την πόλη και με το κοινό της Πινακοθήκης γενικά, και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε”.
Η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας πληροφόρησε ότι τα μερικώς κατεστραμμένα έργα του Χριστόφορου Κατσαδιώτη θα επιστρέψουν σε λιγότερο από ένα μήνα. “Εκτός από την επανατοποθέτηση των έργων με όρους ασφαλείας, ετοιμάζουμε και μία ημερίδα, στις αρχές Μαϊου”, μας ενημερώνει. “Πρόκειται για μια διεπιστημονική συνάντηση στην οποία θα συμμετέχουν νομικοί, ιστορικοί της τέχνης (Βυζαντινής και νεώτερης), διευθυντές πολιτιστικών οργανισμών, ιερείς και θεολόγοι, ώστε να συζητήσουμε με νηφάλιο και επιστημονικό τρόπο, σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον, τα ζητήματα της ελευθερίας της τέχνης, του ιερού και του βλάσφημου. Θέλουμε, μέσα από όλη αυτή την ιστορία που συνέβη, να κρατήσουμε το πιο θετικό- το ότι άνοιξε ένας δημόσιος διάλογος. Μπορεί να ζητήματα που θα θιγούν να τα θεωρούσαμε λυμένα, όμως πρέπει να μπουν και πάλι στο τραπέζι τα δεδομένα σχετικά με την ελευθερία της τέχνης αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στη σημερινή συγκυρία”.
Ύδρα, Ουράνιο Τόξο



